Back

E-commerce: wat zijn de top 5 oorzaken van websitefrustratie?

Bijna 40% van de bezoekers heeft frustrerende ervaringen op websites

Gebruikerservaring is cruciaal voor websites, vooral voor e-commerce sites. Volgens de meest recente studie van Contentsquare ervaart bijna 40% van de bezoekers een frustrerende website-ervaring, met lange laadtijden, herhaaldelijk klikken, herhaalde interacties met velden of knoppen, enz. Deze wrijving tijdens het klanttraject kan de online ervaring schaden.

Contentsquare heeft zojuist zijn Digital Experience Benchmark 2023 rapport gepubliceerd, waarin de balans wordt opgemaakt van de online ervaring en klanttevredenheid. De studie is gebaseerd op de analyse van 35 miljard bezoeken aan bijna 3.000 websites in 26 landen. Ontdek de belangrijkste fricties die internetgebruikers ondervinden en de beste praktijken om uw klantentraject te optimaliseren.

Top 5 oorzaken van frustratie op e-commerce websites

Volgens het rapport zijn de belangrijkste frustrerende factoren die barrières opwerpen tijdens het klantentraject en de online ervaring kunnen beïnvloeden, de volgende:

  • Lange laadtijden (18,1%): de bezoeker wordt geconfronteerd met een webpagina die meer dan 3 seconden nodig heeft om te laden.
  • Razende kliks (6,0%): de bezoeker klikt minstens 3 keer op een element in minder dan 2 seconden.
  • Herhaalde interactie met een knop (5,9%): de bezoeker klikt minstens 3 keer op een knop.
  • Repeat user targets (5,3%): de bezoeker klikt minstens 3 keer op een element.
  • Herhaalde interactie met een veld (3,4%): de bezoeker klikt minstens 3 keer op een veld.
Deze frustratiefactoren treffen bijna 36% van de sessies, oftewel meer dan 1 op de 3. Inhoudsopgave

De klantreis optimaliseren: best practices om toe te passen

Voor een optimale gebruikerservaring raadt Contentsquare de volgende praktijken aan:

  1. Pagina’s die in minder dan één seconde worden geladen, verlagen het bouncepercentage met 5,5 punten (43,5% vs. 49%) en verhogen het gemiddelde aantal bekeken pagina’s per sessie met 1,2. En deze extra weergaven verbeteren het conversiepercentage met 25%.
  2. Meer interactieve sites hebben 19% hogere conversiepercentages en 20% lagere bouncepercentages. Meer activiteit stimuleert conversies, dus bedrijven doen er goed aan meer interactieve pagina’s te maken, vooral op product-, categorie- en afrekenpagina’s, de drie populairste paginatypes.
  3. Optimaliseer uw afrekenpagina’s op mobiel Veel merken verliezen klanten op de afrekenpagina, vooral op mobiel: bijna 20% van de mobiele bezoeken omvat tijd die wordt doorgebracht op een afrekenpagina, maar de totale mobiele conversies zijn op jaarbasis met meer dan 4% gedaald. In het Contentsquare-verslag wordt daarentegen gewezen op
Evolutie van het bouncepercentage in % volgens de laadtijd in seconden© Inhoudsopgave
Thomas
Thomas
http://mamoot.be

Ce site internet stocke des cookies sur votre ordinateur. Police de cookie